Anouk van Leussen - Huys van Schrift

Anouk van Leussen

Al van jongs af aan ben ik gefascineerd door de Nederlandse taal. Als klein meisje zei ik al dat ik schrijfster wilde worden. Niet zo gek dus dat ik tijdens mijn opleiding Journalistiek koos voor de afstudeerrichting Verhalende Teksten. Advertentieteksten, gedichten en korte verhalen: mijn creatieve ideeën kwamen in deze periode volledig tot leven. Tijdens mijn stage bij een Zwols communicatiebureau ontdekte ik mijn passie voor commercieel tekstschrijven. Ik werkte voor opdrachtgevers als Rabobank en Wehkamp en leerde wat goed geschreven teksten kunnen betekenen: de doelgroep binden, bewegen en overtuigen.

Aan de slag!

Nadat ik in juni 2010 mijn Bachelor of Communications behaalde, begon ik vrijwel meteen als zelfstandig professional (zp’er). Ondernemen was altijd al een droom, net als 24/7 met taal bezig zijn. Daarnaast wilde (en wil!) ik graag zelf alle touwtjes in handen hebben als het om mijn (persoonlijke) ontwikkeling gaat. Zodoende werd Huys van Schrift geboren. De eerste tijd werkte ik parttime zelfstandig. Ik wilde naast journalistieke ervaring ook ervaring in marketing opdoen en werkte daarom de rest van mijn week als allround marketeer bij een ICT-bedrijf. Inmiddels bouw ik alweer een aantal jaar fulltime aan mijn bedrijf en houd ik mijn kennis up-to-date via branchevereniging Logeion, marketingplatformen, partners, opleidingen en trainingen. Van allround tekstschrijver, zoals ik in 2010 gestart ben, ben ik inmiddels bewust uitgegroeid tot een tekstschrijver en content specialist gericht op online effect. 

Why, how, what

Waar ik na al die jaren nog steeds warm voor loop? Drie dingen. Ik vind het ontzettend gaaf om van opdrachtgevers te horen wat hen werkelijk drijft, waar ze goed in zijn en op welke manier zij waarde toevoegen. Hier vraag ik tijdens persoonlijke gesprekken dan ook graag op door. Ik krijg er niet alleen energie van; het levert ook de mooiste verhalen op. Het onderscheidt een standaard ‘Over ons’ van een échte corporate story. Ook vind ik het bijzonder dat mijn teksten een wezenlijk onderdeel zijn van de identiteit van mijn opdrachtgevers. De tone of voice die ik gebruik zorgt ervoor dat een opdrachtgever informeel of juist formeel overkomt, high end of toegankelijk, persoonlijk of afstandelijk. Daarnaast krijg ik nog iedere keer een kick wanneer ik van opdrachtgevers hoor dat (mede) dankzij mijn teksten commerciële doelen zijn behaald. Denk aan meer naamsbekendheid, een verbeterde online zichtbaarheid, meer aanvragen of meer omzet. Kortom, sterke, persoonlijke en creatieve teksten schrijven die resultaat opleveren: dat is hoe ík waarde toevoeg en waar ik voldoening uit haal.

Wil je mij beter leren kennen?

Of ben je benieuwd wat ik voor jou kan betekenen?