De functie van interpunctie (deel 1)

Leestekens koppelen het ene zinsdeel aan het andere en loodsen je lezer soepel door je tekst. Het is het hang- en sluitwerk van de schrijftaal. Er zijn tien leestekens; niet veel vergeleken met de rijkdom aan expressiemiddelen van een spreker. Die kan gebruik maken van stembuigingen, stemtoon, mimiek, gebaren en lichaamshouding. Als tekstschrijver ben je een spreker met gebonden handen en een zak over het hoofd. Omdat er al zo weinig leestekens zijn, doe je jezelf en je lezers tekort door sommige ervan te verwaarlozen. De puntkomma en de gedachtestreep worden naar mijn mening te weinig gebruikt, het uitroepteken en de aanhalingstekens teveel. In de komende twee blogs vertel ik je graag alles over leestekens en hun functie, zodat je interpunctie in kunt zetten om jouw teksten nóg beter te maken.

De gouden tips voor jouw Over ons-pagina

Over alle organisaties is wel een prachtig verhaal te vertellen. Toch begint op de meeste websites de Over-ons-pagina met ‘In negentienzoveel is bedrijf X opgericht’, gevolgd door waar het bedrijf goed in is, hoeveel medewerkers en vestigingen er zijn en welke producten en diensten er worden aangeboden. Zou het niet veel beter zijn om de tekst vanuit de belevingswereld van de bezoekers te schrijven? Gastblogger Gijs Scholman van Identiteit & Media weet het wel zeker.

Snapje?

School TV maakte voor kinderen gave video’s over hoe de Nederlandse taal in elkaar steekt. Mijn favoriet is van de bekende Nederlandse band De Staat. Wanneer schrijf je een werkwoord met een 'd', en wanneer met 'dt'? Maar ook die van Lucas Hamming (wanneer zeg je 'als' en wanneer 'dan'?) en Racoon (wanneer schrijf je 'jou' en wanneer 'jouw'?) zijn het kijken waard.

Waarom content bij Tony’s Chocolonely zo goed is (en je hiervan kunt leren)

Tony’s Chocolonely werd in luttele jaren tijd de grootste chocolademaker van Nederland. Het bedrijfsverhaal begint met de reden van oprichting. In 2005 lieten ze de eerste melkchocoladereep maken. Ze kozen voor een opvallende rode wikkel om de alarmerende boodschap onder de aandacht te brengen. Ook de overige verpakkingen zijn felgekleurd met de opvallende grote letters. De reep bestaat uit ongelijke blokjes, om aan alle chocoladeliefhebbers duidelijk te maken dat het in de cacaobranche nog steeds ongelijk verdeeld is.

Wat is het geheim?
Je ziet Tony's Chocolonely op steeds meer plaatsen en het aanbod groeit. Het is niet zozeer dat zij het aanbod pushen, maar mensen, bedrijven en evenementen kiezen zelf voor Tony’s Chocolonely. Dat is knap. Niet voor niets werd directeur Henk Jan Beltman onlangs verkozen tot Marketeer of the Year 2016. Wat is zijn geheim? Waarom is de content bij Tony’s Chocolonely zo goed, en wat kun jij hiervan leren?

Tekstschrijver of copywriter: een identiteitscrisis?

"Hé Anouk, waarom staat er op jouw LinkedIn-profiel eigenlijk dat je zowel tekstschrijver als copywriter bent? Dat zijn toch twee dezelfde dingen?” Misschien lijkt het voor jou alsof ik in een identiteitscrisis zit, maar voor mij is het verschil tussen deze twee heel duidelijk.