Tekstschrijver vs. spellingscontrole

Het beste uit teksten halen, teksten laten aansluiten bij de doelgroep en kijken naar opbouw en structuur. Het is voor mij dagelijkse kost. Maar waar let ik als tekstschrijver op als ik teksten nalees en redigeer? Wat zijn dingen waar ik als professional wel naar kijk, maar waar een spellingscontrole geen rekening mee houdt? Die vraag wordt me regelmatig gesteld, vandaar in deze blog het antwoord.

Aan de slag met contentmarketing [infographic]

Wat is de beste manier om je verhaal te vertellen en verspreiden? Bij deze vraag stond L5 stil. Het bedrijf ging op onderzoek uit en vond een Engelstalige infographic van Fast Company. De tips in die infographic vertaalden ze naar het Nederlands en voila: een handige visual voor Nederlandse ondernemers was geboren. De infographic helpt je met je online marketing, maakt je bewust van je acties en helpt je om je blogposts of socialmediaberichten nog beter te maken.

Van Volkswagen tot Humans of New York

Het is hoog tijd voor wat contentmarketing-inspiratie op deze blog! Vandaar dat ik vier inspirerende voorbeelden op een rij heb gezet die je naar mijn idee gezien móet hebben. Kijk en lees je mee?

De revolutionaire kinderwagen van Volkwagen
Een oplettende Facebooker bedacht een briljant idee voor de designers van Volkswagen: waarom bouwen jullie geen kinderwagen die uit zichzelf remt? De manier waarop Volkswagen op dit idee inspeelde, is briljant.

Top 5: meest gemaakte taal- en spelfouten

In een eerdere blogpost schreef ik al dat ik je vanaf nu iedere maand een taaltip geef, waarmee ik je help om betere (web)teksten te schrijven. In mijn vak kom ik veel fouten tegen die simpel voorkomen kunnen worden. Vandaar deze aftrap: een top 5 van meest gemaakte taal- en spelfouten. Welke maak jij misschien wel eens?

Iets met drie biggetjes...

Kranten hebben het niet gemakkelijk in deze tijden waarin iedereen zijn eigen nieuws via blogs en social media verspreidt. Klik maar eens rond op Twitter en je ziet hoeveel mensen een mening hebben over wat er op dat moment in de maatschappij speelt. Burgerjournalistiek tiert welig. De Britse krant The Guardian toonde in 2012 dat ze in deze multimediale tijden meegaat met de trends. De krant maakte een fantastische reclamecampagne, waarin de hoofdrol is weggelegd voor de wolf en de drie biggetjes. Ja, dit filmpje is al een oudje, maar zó de moeite waard! Voor mij is dit namelijk een perfect voorbeeld van storytelling en daarom deel ik het hier graag.