Taaltip van de maand: bewust spelfouten maken, een no go

Spelfouten, grammaticale fouten, vreemde zinsconstructies en een tekstopbouw die allesbehalve logisch is: wat betekent dat voor je website en je conversie? Veel! Volgens een onderzoek van de BBC leveren teksten zonder spelfouten maar liefst twee keer zoveel conversie op als webteksten met spelfouten. Het slechte nieuws is echter dat foutloos schrijven geen vanzelfsprekendheid is. Volgens een onderzoek van taalinstituut Taal in Bedrijf ziet 72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders op het werk regelmatig tot vaak spelfouten voorbij komen en in 63 procent van de gevallen heeft het te maken met het gebruik van d’s en t’s in werkwoordsvormen. Nederlanders storen zich het meest aan taalfouten in zakelijke teksten, zoals e-mails, plannen en verslagen. 74 procent van de voor het onderzoek ondervraagde hoogopgeleiden twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die in zijn (online) communicatie veel spelfouten maakt.

Drie conversiekillers voor online teksten

Schrijven is meer dan woorden achter elkaar zetten en zinnen vormen. Je denkt na over de doelgroep: wie is die doelgroep en wat wil die doelgroep weten? En wat weet de doelgroep al en wat nog niet? Houd je hierbij ook nog rekening met de bla-huh-jaja-factor, dan schrijf je teksten die je doelgroep aantrekken en tot actie over laten gaan.

De 'gouden cirkel', waarom heb je 'm nodig?

Al een flinke tijd praat iedereen in marketingland over the golden circle van de Amerikaan Simon Sinek. En ik moet eerlijk toegeven, ook ik heb een enorme inspiratieboost gekregen na het lezen van zijn boek en horen van zijn verhaal. Want waarom zijn sommige organisaties succesvol en andere organisaties niet? Wat in hun verhaal maakt dat mensen met hun in zee gaan en niet met andere organisaties? Volgens Sinek raken deze organisaties mensen omdat ze de Waarom-vraag kunnen beantwoorden en omdat het geloof daarin overeenkomt met het geloof (hoop) van de mensen. Pas als het duidelijk is waarom iemand of een organisatie iets doet, kunnen mensen erin geloven en zich eraan verbinden.

Tien webdesigntrends voor 2015

Welke webdesigntrends zetten dit jaar de toon? Gastblogger Gijs Scholman van Identiteit & Media somt de tien belangrijkste trends voor je op en geeft inspirerende voorbeelden.

1. Responsive
Responsive is geen vraag meer, een website anno 2015 ziet er goed uit op desktop, smartphone én tablet. Een webdesigner die van een website alleen een desktopversie maakt, is te vergelijken met een autoverkoper die een occasion zonder wielen aflevert. Bovendien, nadat Google op 21 april zijn nieuwe SEO-regels introduceert, zal responsive een noodzaak zijn.

De kracht van storytelling – deel 5: DIY

In deze vijfde en laatste blog in de serie ‘De kracht van storytelling’ lees je vijf stappen die je moet ondernemen om zelf een brand story te schrijven. Storytelling DIY dus… Aan de slag!