Top 5: meest gemaakte taal- en spelfouten

In een eerdere blogpost schreef ik al dat ik je vanaf nu iedere maand een taaltip geef, waarmee ik je help om betere (web)teksten te schrijven. In mijn vak kom ik veel fouten tegen die simpel voorkomen kunnen worden. Vandaar deze top 5 van meest gemaakte taal- en spelfouten. Welke maak jij misschien wel eens?

Iets met drie biggetjes...

Kranten hebben het niet gemakkelijk in deze tijden waarin iedereen zijn eigen nieuws via blogs en social media verspreidt. Klik maar eens rond op Twitter en je ziet hoeveel mensen een mening hebben over wat er op dat moment in de maatschappij speelt. Burgerjournalistiek tiert welig. De Britse krant The Guardian toonde in 2012 dat ze in deze multimediale tijden meegaat met de trends. De krant maakte een fantastische reclamecampagne, waarin de hoofdrol is weggelegd voor de wolf en de drie biggetjes. Ja, dit filmpje is al een oudje, maar zó de moeite waard! Voor mij is dit namelijk een perfect voorbeeld van storytelling en daarom deel ik het hier graag. 

Taaltip van de maand: bewust spelfouten maken, een no go

Spelfouten, grammaticale fouten, vreemde zinsconstructies en een tekstopbouw die allesbehalve logisch is: wat betekent dat voor je website en je conversie? Veel! Volgens een onderzoek van de BBC leveren teksten zonder spelfouten maar liefst twee keer zoveel conversie op als webteksten met spelfouten. Het slechte nieuws is echter dat foutloos schrijven geen vanzelfsprekendheid is. Volgens een onderzoek van taalinstituut Taal in Bedrijf ziet 72 procent van de hoogopgeleide Nederlanders op het werk regelmatig tot vaak spelfouten voorbij komen en in 63 procent van de gevallen heeft het te maken met het gebruik van d’s en t’s in werkwoordsvormen. Nederlanders storen zich het meest aan taalfouten in zakelijke teksten, zoals e-mails, plannen en verslagen. 74 procent van de voor het onderzoek ondervraagde hoogopgeleiden twijfelt over het aangaan van een zakelijke relatie met iemand die in zijn (online) communicatie veel spelfouten maakt.

Drie conversiekillers voor online teksten

Schrijven is meer dan woorden achter elkaar zetten en zinnen vormen. Je denkt na over de doelgroep: wie is die doelgroep en wat wil die doelgroep weten? En wat weet de doelgroep al en wat nog niet? Houd je hierbij ook nog rekening met de bla-huh-jaja-factor, dan schrijf je teksten die je doelgroep aantrekken en tot actie over laten gaan.

De 'gouden cirkel', waarom heb je 'm nodig?

Al een flinke tijd praat iedereen in marketingland over the golden circle van de Amerikaan Simon Sinek. En ik moet eerlijk toegeven, ook ik heb een enorme inspiratieboost gekregen na het lezen van zijn boek en horen van zijn verhaal. Want waarom zijn sommige organisaties succesvol en andere organisaties niet? Wat in hun verhaal maakt dat mensen met hun in zee gaan en niet met andere organisaties? Volgens Sinek raken deze organisaties mensen omdat ze de Waarom-vraag kunnen beantwoorden en omdat het geloof daarin overeenkomt met het geloof (hoop) van de mensen. Pas als het duidelijk is waarom iemand of een organisatie iets doet, kunnen mensen erin geloven en zich eraan verbinden.