5 ingrediënten voor teksten die scoren

Misschien steek je veel tijd in het schrijven van nieuwsbrieven, blogs, Facebookposts of teksten voor je website, maar levert het je nog (te) weinig resultaat op. Zonde, want er is écht veel winst te behalen met goede wervende teksten. Teksten die jouw doelgroep aantrekken en aanspreken en waar jouw doelgroep zich in herkent. Teksten waardoor de lezer denkt: ja, dit bedrijf snapt helemaal waar ik tegenaan loop, of waar ik naar toe wil. Goede wervende teksten geven je dus de mogelijkheid om jouw doelgroep naar je toe te trekken. In deze blog geef ik je de vijf ingrediënten waar iedere tekst aan moet voldoen, wil je ermee scoren.

Contentcuratie: een beetje van jezelf en...

Volg jij bepaalde mensen, omdat ze altijd interessante artikelen en links delen via hun blog of op LinkedIn, Twitter of Facebook? Wil je zelf ook graag dat mensen jou en je organisatie op die manier volgen? En lees je (bijna) dadelijks over je vakgebied? Gebruik dan contentcuratie om de informatie die je tegenkomt met je netwerk te delen. Waarschijnlijk heb je al wel eens content gecureerd: door een tweet van een ander een-op-een te retweeten of door een onderwerp voor een blog, cijfers, argumenten, feiten of een quote van iemand anders over te nemen. Maar contentcuratie kun je veel breder als marketingtool inzetten. Hoe, dat lees je in deze blog!

4 redenen om NIET aan contentmarketing te doen

Op mijn blog heb ik al meerdere keren verteld wat de kracht van contentmarketing is. Ik deelde voorbeelden, gaf tips en liet zien waarom ik contentmarketing één van de meest effectieve vormen van marketing vind. Overal om me heen zie ik bedrijven en ondernemers die veel meer zouden kunnen bereiken als ze content (beter) zouden inzetten. Maar, het kan ook zomaar zijn dat contentmarketing voor jouw organisatie helemaal niet de beste aanpak is. In deze blog geef ik vier redenen om NIET aan contentmarketing te doen. Dat is ook wel eens verfrissend.

De functie van interpunctie (deel 2)

In de vorige blog kon je al alles lezen over de regels van de interpunctie en de eerste vijf leestekens: de punt, de komma, de dubbele punt, de puntkomma en het vraagteken. Maar ik wil je de tips voor het gebruik van de andere vijf leestekens ook zeker niet onthouden! Wat mij betreft heb je namelijk kennis van alle tien de leestekens nodig om lekker leesbare, aantrekkelijke teksten te kunnen schrijven.

interpunctie

De functie van interpunctie (deel 1)

Leestekens koppelen het ene zinsdeel aan het andere en loodsen je lezer soepel door je tekst. Het is het hang- en sluitwerk van de schrijftaal. Er zijn tien leestekens; niet veel vergeleken met de rijkdom aan expressiemiddelen van een spreker. Die kan gebruik maken van stembuigingen, stemtoon, mimiek, gebaren en lichaamshouding. Als tekstschrijver ben je een spreker met gebonden handen en een zak over het hoofd. Omdat er al zo weinig leestekens zijn, doe je jezelf en je lezers tekort door sommige ervan te verwaarlozen. De puntkomma en de gedachtestreep worden naar mijn mening te weinig gebruikt, het uitroepteken en de aanhalingstekens teveel. In de komende twee blogs vertel ik je graag alles over leestekens en hun functie, zodat je interpunctie in kunt zetten om jouw teksten nóg beter te maken.