Een blog over bloggen

Als ondernemer is het belangrijk dat jouw doelgroep je op internet kan vinden. Om dit (met Google) voor elkaar te krijgen, moet je je website levendig houden. En dat betekent: regelmatig nieuwe en relevante content plaatsen. Een blog bijvoorbeeld. En dat is met deze tips helemaal niet zo moeilijk als het klinkt.

Hoe kom ik aan onderwerpen?
Als ik klanten voorstel om te gaan bloggen, is de eerste vraag die ze stellen vaak: ‘Maar hoe kom ik dan aan onderwerpen?’ Nou, dat is minder moeilijk dan je denkt: houd het vooral dicht bij jezelf is mijn advies. Jij weet als geen ander hoe je klanten denken en waar ze wakker van liggen én wat er in jouw vakgebied speelt. Daar kun je vast wel een lijst met onderwerpen bij bedenken. Ik geef je drie praktische tips:

1. Beantwoord vragen van je klanten
Houd vragen die je klanten je regelmatig stellen goed bij. Je kunt deze vragen dan beantwoorden in de vorm van een blog. Zo ben ik ook aan het onderwerp voor deze blog gekomen :)

2. Houd de actualiteit goed bij
Een blog is een ideaal medium om jouw visie op actuele gebeurtenissen in je vakgebied te geven. Houd er daarbij wel rekening mee dat je gebeurtenissen kiest die ook relevant (en dus interessant) zijn voor jouw doelgroep.

3. Kijk eens naar de content die je al hebt
Brochures, flyers, je website, presentaties: als ondernemer verzamel je ongemerkt veel content. Kijk er eens met andere ogen naar en gebruik het als inhoud voor je blog.

En hoe vaak doe je dat dan, dat bloggen?
Regelmaat is belangrijk; alleen door regelmatig iets nieuws te plaatsen kun je een relatie met je lezers opbouwen. Er is al veel onderzoek gedaan naar de juiste frequentie voor bloggen. De meeste onderzoeken geven aan dat je blog het meest succesvol is als je tenminste eens per week iets plaatst. Maar, je moet het ook leuk blijven vinden en er rustig de tijd voor hebben, zodat je de kwaliteit van je blog kunt waarborgen. Een lagere frequentie is dus ook prima, als je maar regelmaat hebt. Kwaliteit vind ik dus belangrijker dan frequentie.

Maar ik heb daar helemaal geen tijd voor…
Dan is het antwoord simpel: je hoeft niet altijd zelf te schrijven! Af en toe een artikel van een gastblogger plaatsen is een heel goed alternatief. Vraag af en toe een klant, een (business)partner, een leverancier of een medewerker een blog onder zijn eigen naam te schrijven. Dit doe ik ook met Gijs Scholman van Identiteit & Media. Gastbloggers zijn ook nog eens goed voor het bereik van je blog, want de meeste gastbloggers zullen het artikel ook in hun eigen netwerk delen. Bovendien vergroot het de objectiviteit van je blog als je externen mee laat schrijven. Daarnaast is er niks mis mee om iemand te vragen een blog voor jou te schrijven. Als tekstschrijver doe ik dit al voor veel verschillende organisaties, klein en groot. Je legt mij uit wat de inhoud en het doel van je blog moet zijn en als ervaren tekstschrijver maak ik er een mooie en aansprekende tekst van. Dit scheelt jou tijd, tijd die je als ondernemer altijd te kort hebt.

Meer weten over de mogelijkheden? Neem dan vrijblijvend contact met mij op.