SEO tips & tricks: hoe kies je zoekwoorden die converteren

Wat gebeurt er als je je website gaat optimaliseren op de verkeerde zoekwoorden? Je krijgt hoge posities voor zoekwoorden die niks opleveren en waar je ook nog eens veel tijd en energie in hebt gestoken. Toch wordt het belang van het vinden van en optimaliseren op de juiste zoekwoorden (keywords) nog te vaak onderschat. In deze blog legt gastblogger Gijs Scholman van Identiteit & Media graag uit waarom het zo belangrijk is om de juiste zoekwoorden te 'kiezen'. Want: begin niet zomaar met zoekmachine optimalisatie, maar zorg dat je er eerst achter komt welke zoekwoorden voor jouw website het beste werken. Zo weet je zeker dat de tijd die je aan zoekmachine optimalisatie besteedt ook resultaat oplevert!

Alles draait om conversie
Om te beginnen: 'de juiste zoekwoorden' zijn niet de woorden die de meeste websitebezoekers opleveren. Immers, wat heb je aan bezoekers die vervolgens niets in je webshop kopen of die op je website geen contact met je opnemen? Nee, 'de juiste zoekwoorden' draaien om conversie. Een klein voorbeeld. Het zoekwoord 'laptop kopen' levert per maand 1.600 zoekopdrachten op. Het conversiepercentage is 0,25 procent, wat betekent dat vier bezoekers iets kopen of contact opnemen. Het zoekwoord 'online laptop kopen' levert per maand 'maar' 73 zoekopdrachten op. Echter is bij dit zoekwoord het conversiepercentage 5,5 procent, wat betekent dat ook bij dit zoekwoord vier bezoekers iets kopen of contact opnemen. Kortom: beide woorden leveren evenveel conversie op, terwijl 'online laptop kopen' veel minder zoekopdrachten oplevert. Dat klinkt misschien niet logisch, maar dat is het wel. Deze zoekopdracht is namelijk veel gerichter. Bij 'laptop kopen' zijn mensen misschien op zoek naar een elektronicawinkel bij hun in de buurt. Het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord is dus geen criterium. Het draait niet om het volume, maar om het aantal conversies dat een zoekwoord oplevert.

Zoekwoorden kiezen in drie stappen
Oké, het draait dus om zoekwoorden die converteren. Maar hoe vind je die juiste zoekwoorden voor je website? Je begint met deze drie stappen:



1. Bedenk welke zoekwoorden aansluiten bij je doelgroep

Begin met een brainstorm tot je twintig zoekwoorden hebt waaruit je een selectie kunt maken. Richt je op woorden die niet alleen relevant zijn voor je bezoeker, maar die ook passen bij de content op je site. Vraag je telkens af of bezoekers die via dat zoekwoord op je website komen, blij zullen zijn met wat ze vinden.



2. Achterhaal het volume op de gekozen zoekwoorden

Het beste zoekwoord is er één met niet teveel concurrentie, maar wel een voldoende hoog volume. In je Google AdWords-account (maak er eentje aan als je deze nog niet hebt, je hoeft niet per se te adverteren!) vind je via Google Keyword Planner eenvoudig de concurrentie en het volume van een bepaald zoekwoord. Om terug te komen op het voorbeeld: op 'laptop kopen' is de concurrentie 1.140.000, op 'online laptop kopen' 351.000. Dit betekent dat het veel eenvoudiger is en minder tijd, geld en moeite kost om met 'online laptop kopen' bovenaan in Google te komen. Zorg wel dat de informatiebehoefte van je doelgroep altijd voorop blijft staan en kies dus alleen voor zoekwoorden die echt relevant voor je doelgroep zijn.



3. Breng je concurrentie in kaart

Nadat je via Google Keyword Planner de concurrentie hebt opgezocht, kun je (eventueel) nog een aanvullend concurrentieonderzoek doen. Typ in Google je gekozen zoekwoorden in: aan de resultaten zie je wie je concurrentie is. Zo kun je inschatten of je je daartussen staande kunt houden. Je ziet nu ook of er betaalde advertenties op dit zoekwoord zijn. Zo ja, dan heb je waarschijnlijk een lucratief zoekwoord te pakken.



De geschikte zoekwoorden die je via deze drie stappen hebt gevonden, verwerk je in je website. Wil je dit liever niet zelf doen, dan kunnen wij je bij deze zoekmachine optimalisatie van A tot Z helpen.

Zoekwoorden die voor conversie zorgen
Heb je de zoekwoorden in je website verwerkt, dan moet je er nu alleen nog achter zien te komen welke zoekwoorden voor de meeste conversie zorgen. Hiervoor kun je bijvoorbeeld Google Analytics of Google Adwords gebruiken. In Google Analytics kun je doelen instellen. Hoe je dit doet lees je hier, maar uiteraard kunnen wij je hier ook bij helpen. Je doel kan bijvoorbeeld zijn om zoveel mogelijk bestellingen, offerteaanvragen, ingevulde contactformulieren of inschrijvingen voor je nieuwsbrief binnen te krijgen. Wanneer je in Google Analytics je doelen hebt ingesteld, kun je vanaf dat moment precies zien welke bronnen en zoekwoorden op je website voor conversie hebben gezorgd. Je ziet hier in één handig overzicht exact het conversiepercentage per zoekwoord. Deze zoekwoorden kun je vervolgens gebruiken om onder meer je teksten, titels en meta descriptions nog verder te optimaliseren. Maak je gebruik van Google Adwords, oftewel adverteer je in Google? In Google Adwords kun je zogenaamde conversies instellen, waardoor je ook hier precies kunt zien welke zoekwoorden voor conversie hebben gezorgd. Hoe dit werkt, lees je hier. En uiteraard kun je ook hiervoor ons weer inschakelen.



Tags: SEO, Online marketing