Hoe een mkb’er online groot werd: Schorem Haarsnijder en Barbier (en wat jij van ze kunt leren)

Hoe een mkb’er online groot werd: Schorem Haarsnijder en Barbier (en wat jij van ze kunt leren)

Een vrouwvrije zone middenin Rotterdam, waar mannen onder het genot van een goed glas whisky of een biertje terecht kunnen voor een uitgebreide knip- en scheerbeurt, zonder last te hebben van (tja...) bemoeizuchtig vrouwvolk: dat is Schorem Haarsnijder en Barbier. Dat ik daar als vrouw een blog over schrijf, is misschien niet echt gepast. Maar ik doe het toch. Hoeveel mkb’ers kunnen immers zeggen dat ze - op het moment van schrijven - 970.843 Facebook-fans hebben? Een zeer goedlopende webshop en website? Een dagelijkse rij voor de deur? Schorem scoort met online content, en dit is wat jij van ze kunt leren.

1. Je hoeft niet groot te zijn om online te scoren
Schorem - opgericht in 2011 - bewijst dat je niet groot hoeft te zijn om online met content te scoren. Er zijn geen grote budgetten en bij Schorem werken ‘maar’ twaalf mensen, geen van hen met een marketingachtergrond. Toch is Schorem online een unieke beleving. Hun verhaal staat als een huis. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen? Door op een slimme manier om te gaan met online kanalen en daarnaast ook vooral zichzelf te blijven. Iedere onderneming, groot of klein, kan zo een grote schare fans aan zich binden.

Schorem Haarsnijder & Barbier

2. Onderzoek welk kanaal voor jou werkt: focus
Natuurlijk kun je én een blog bijhouden, én een maandelijkse nieuwsbrief versturen, én video’s opnemen, én infographics maken én actief zijn op Facebook, Twitter, LinkedIn, Snapchat, Pinterest en Instagram. Als kleine(re) ondernemer heb je daar alleen hoogstwaarschijnlijk de tijd niet voor. Uitbesteden is een hele goede optie, zodat jij tijd overhoudt voor andere zaken die je aandacht vragen. Maar het loont ook om uit te zoeken welk kanaal voor jou het beste werkt. Zo heeft Schorem het ook gedaan: Facebook is hun belangrijkste communicatiekanaal, daarna komen hun website en Instagram. Mede-eigenaar Bertus: ‘Toen we een camera kochten, een hondje in de barbierstoel zetten met een lik scheerschuim op zijn mond en die foto’s posten op Facebook is de gekte begonnen’.

3. Produceer genoeg content (content = discipline)
Content is een manier om je bedrijf tot leven te brengen. Maar produceer wel genoeg content, zodat je doelgroep je weet te vinden. Content marketing vraagt dus om discipline. Wist je bijvoorbeeld dat maar ongeveer vijftien procent van je volgers op Facebook jouw berichten te zien krijgt? Dit heeft te maken met de algoritmes van Facebook. Op alle andere social media heb je te maken met een tijdlijn waar je al snel vanaf valt. Je zult dus regelmatig van je moeten laten horen om bij iedereen op het netvlies te blijven. Daarom plaatst Schorem vrijwel iedere dag nieuwe content op social media.


4. Ga alleen voor waardevolle content
Schorem houdt goed bij welke content door hun volgers het meest gedeeld, geliked en besproken wordt. Oftewel: welke content voor hun doelgroep waardevol is. Ze scoren vervolgens door meer van dit soort content te delen, denk aan ervaringen van klanten, filmpjes, vintage foto’s, humoristische beelden en verhalen van medewerkers. Niet voor niets krijg je wanneer je ‘Schorem’ op Google opzoekt een grote hoeveelheid verwijzingen naar geschreven en video content gerelateerd aan het bedrijf.

5. Zorg dat al je uitingen consistent zijn
Ik schreef er eerder al over in deze blog over de content van Tony’s Chocolonely: wees eenduidig. Net als bij Tony’s zijn ook bij Schorem alle uitingen consistent, zowel online - bekijk vooral hun Facebook-pagina eens - als offline. Een bezoekje aan hun kapperszaak is alsof je het laatste hoofdstuk in hun boek leest. Hun barbershop is tot in de puntjes in de juiste sfeer gebracht, inclusief authentieke kappersstoelen en posters waarop gasten hun gewenste signiture haircut (kapsel) aan kunnen wijzen.

Tags: Contentmarketing