Starten met e-mailmarketing: 5 tips & tricks

E-mailmarketing is een krachtige marketingtool voor klantenbinding, maar ook een geweldige tool om nieuwe klanten mee te werven. Besluiten om e-mailmarketing binnen je organisatie in te gaan zetten, is dan ook niet zo moeilijk. Wat wellicht wel een uitdaging is, is bedenken wat je jouw (potentiële) klanten gaat vertellen. Waarmee ga je ze boeien, verleiden en binden? En starten met e-mailmarketing, hoe pak je dat praktisch gezien eigenlijk aan? In deze blog geef ik je verschillende tips & tricks voor een succesvolle start met e-mailmarketing.

Tip & trick 1: start met het vaststellen van je doelgroep
Zoals bijna alles in (content) marketing begin je natuurlijk met je doelgroep(en). Maak in ieder geval de onderverdeling tussen bestaande klanten en potentiële klanten, aangezien de doelstellingen voor die twee doelgroepen compleet anders zijn. Klanten wil je verleiden tot meer aankopen, wil je service verlenen en wil je behouden. Potentiële klanten wil je inspireren, enthousiasmeren en overtuigen tot het moment dat ze klant worden. Dit betekent trouwens niet per se dat je twee nieuwsbrieven moet versturen. Er zijn immers ook genoeg onderwerpen te bedenken die voor zowel bestaande als potentiële klanten interessant zijn, zodat je beide doelgroepen in één nieuwsbrief kunt bedienen. Maar bedenk je wel altijd welke nieuwsbrief of welk artikel je voor welke doelgroep schrijft.

Tip & trick 2: brainstorm met alle disciplines binnen je organisatie
Om zoveel mogelijk ideeën voor de content van je nieuwsbrieven te verzamelen kun je een fysieke brainstorm met collega’s van verschillende afdelingen organiseren. Vind je het lastig om zo’n brainstorm op te starten? Stel dan deze vragen eens aan je collega’s:

  • Welke vragen stellen (potentiële) klanten regelmatig over onze producten of diensten? Welke vragen horen jullie dus regelmatig?
  • Welke algemene ontwikkelingen staan er dit jaar voor onze organisatie op de planning?
  • Hoe ziet de ontwikkeling van onze producten of diensten er dit jaar uit?
  • Wat zijn volgens jullie de grootste uitdagingen waar (potentiële) klanten in hun dagelijkse werk tegenaan lopen? En hoe kunnen onze producten of diensten hen daarbij helpen?
  • Wat zijn de belangrijkste tegenargumenten bij de aankoop van onze producten of bij het kiezen voor onze diensten? En hoe kunnen we die argumenten weerleggen?
  • Welke (informatie)behoeften leven er volgens jullie onder (potentiële) klanten?

Om ervoor te zorgen dat je voortdurend op de hoogte blijft van alles wat in je organisatie speelt, is het belangrijk dat de collega’s met wie je brainstormt ook daarna betrokken blijven. Zorg voor een centrale plek, bijvoorbeeld in Google Docs, waar collega’s continu nieuwe ideeën in kunnen zetten.

Tip & trick 3: ideeën selecteren - wat heeft je doelgroep aan deze informatie?
Tijdens de brainstorm ontstaat er een lange lijst met onderwerpen, die je vervolgens kunt vertalen naar interessante content. Dit betekent ook dat je moet schrappen, want hoewel tijdens een brainstorm niets fout is, zullen niet alle voorgestelde onderwerpen ook daadwerkelijk bruikbaar zijn voor een nieuwsbrief. Reduceer de lijst met onderwerpen totdat je voor elk onderwerp de vraag ‘Wat heeft je doelgroep aan deze informatie?’ in één zin positief kunt beantwoorden. Kun je die vraag voor een onderwerp niet positief beantwoorden, schrap het dan van de lijst. Ook de haalbaarheid is van belang. Tijdens een brainstorm komen de meest fantastische ideeën op tafel, maar zijn al die ideeen wel haalbaar? Neem dus de tijd om de storm te laten afnemen en de haalbaarheid te toetsen. Wat je daarna overhoudt is een lijst met waardevolle en relevante contentideeën waar je altijd op terug kunt grijpen.

Tip & trick 4: maak een overzicht van je interne en externe contentbronnen
Wanneer alle goede en haalbare ideeën op tafel liggen, kijk je naar welke interne en externe contentbronnen je kunt aanboren.

Interne contentbronnen
Binnen iedere organisatie wordt al veel content geproduceerd, denk aan: 

  • Bedrijfsbrochures
  • Productbrochures
  • Handleidingen
  • Webteksten
  • Jullie blog
  • Succesverhalen van klanten
  • Afbeeldingen/infographics

Maak een overzicht van de content die binnen jouw organisatie beschikbaar is en kijk hoe deze content past bij de ideeën op je lijst. Veel van bovenstaande content moet je uiteraard wel bewerken om het geschikt te maken voor een nieuwsbrief.

Externe contentbronnen
Het aantal bronnen voor content is tegenwoordig bijna oneindig, denk aan YouTube, blogs en nieuwssites tot portals. Daarnaast zijn er ook een aantal externe partijen die je kunnen helpen bij het ontwikkelen van content. Enkele ideeën:

  • Hergebruik content uit (vak)bladen (uiteraard met bronvermelding);
  • Hergebruik content van websites (uiteraard met bronvermelding);
  • Hergebruik tekst uit boeken over jouw vakgebied (uiteraard met bronvermelding);
  • Vraag een expert binnen jullie branche om voor je te schrijven;
  • Wissel content uit met partners of andere organisaties.

Tip & trick 5: maak een content jaarplan
Wanneer je zonder doel of concreet plan met e-mailmarketing start, kan een nieuwsbrief vrijwel nooit succesvol worden. Maak daarom een content jaarplan, waarin je per nieuwsbrief die je wilt versturen een aantal dingen vaststelt:

  • De doelstelling. Bijvoorbeeld dat 15 procent doorklikt naar een nieuw product dat je in de nieuwsbrief promoot of dat 8 procent via een offerteformulier aangeeft dit nieuwe product te willen proberen;
  • Het aantal items/artikelen en de onderwerpen waarvan je al zeker weet dat je ze wilt vermelden, bijvoorbeeld een jaarlijks terugkerende Kerstactie in december;
  • De verhouding tussen redactionele en promotionele content. Waarom heeft iemand zich voor je nieuwsbrief ingeschreven? Klopt de inhoud met de belofte op de inschrijfpagina? Heeft de ontvanger hier echt iets aan? Uiteraard kun je in iedere nieuwsbrief best wat ruimte gebruiken voor pure promotie, als de verhouding maar goed is;
  • De verantwoordelijke persoon of personen (dat kan ook heel goed een externe tekstschrijver of content marketeer zijn);
  • De personen die moeten proeflezen en accorderen;
  • De specifieke datum waarop je het eerste concept naar de proeflezers stuurt;
  • De specifieke datum waarop je de nieuwsbrief daadwerkelijk gaat versturen.

Wanneer je deze vijf tips & tricks volgt, kun je succesvol aan de slag met e-mailmarketing. Wil je toch liever hulp bij je e-mailmarketing? Huys van Schrift schrijft al voor een flink aantal bedrijven maandelijks goede content voor hun nieuwsbrief. Huys van Schrift heeft bovendien contacten met grafische vormgevers die ervoor kunnen zorgen dat je nieuwsbrief in lijn is met andere uitingen van je organisatie, zoals je website, social media en advertenties. Zo kan een nieuwsbrief je andere campagnes versterken en vice versa. Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Tags: Contentmarketing, Online marketing