5 manieren om je mailinglist te laten groeien

Wil jij starten met e-mailmarketing? Of ben je misschien al gestart? Een goede keuze, want door met vaste regelmaat een nieuwsbrief te versturen bouw je een band op met (potentiële) klanten en leren zij je bedrijf goed kennen. Maar hoe zorg je ervoor dat zij je nieuwsbrief weten te vinden? Kortom: hoe kun je je nieuwsbrief het beste onder de aandacht brengen? In deze blog ontdek je vijf manieren om je mailinglist te laten groeien.

Manier 1: bedenk een aantrekkelijke call to action
Kunnen mensen zich op je website aanmelden voor je nieuwsbrief? Zorg dan dat de call to action aantrekkelijk is. Gewoonweg vragen om in te schrijven is onvoldoende. Maak het aantrekkelijk, bijvoorbeeld:

‘Wil je maandelijks contentinspiratie, best practices en taaltips in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte!’ Plaats er vervolgens een aanmeldbutton bij.

Manier 2: test, test, test
Test op je website regelmatig je call to action-tekst, zodat je kunt ontdekken wat het beste werkt en bij welke tekst mensen zich het snelst voor jouw nieuwsbrief inschrijven. Hetzelfde geldt voor kleuren, de vorm en grootte van je call to action en de plaats van je call to action. Frankwatching plaatste hier al eens een uitgebreid artikel over. Leestip!

Manier 3: bedenk een gratis weggever
Bedenk een gratis weggever en koppel die aan je nieuwsbrief. Wanneer mensen zich voor je nieuwsbrief inschrijven, ontvangen ze bijvoorbeeld:

  • een informatieve white paper
  • een praktische checklist
  • gratis deelname aan een evenement
  • een gratis (telefonische) brainstormsessie van 30 minuten
  • een proefabonnement op je dienst

Manier 4: zet social media optimaal in
Twitter
Op Twitter heb je de mogelijkheid om een bio te schrijven, waar je de aanmeldlink naar je nieuwsbrief in kunt vermelden. Dit doe je door rechtsboven, onder je header, op ‘Profiel bewerken’ te klikken. Je kunt nu aan de linkerkant van je scherm je bio aanpassen. Link hier naar je nieuwsbrief en schrijf meteen een korte intro over wat je bedrijf doet en voor wie.

twitter1
Op Twitter heb je verder de mogelijkheid om een tweet bovenaan je pagina vast te zetten. Wanneer je nieuwe tweets plaatst, blijft die vastgemaakte tweet toch altijd bovenaan staan. Een tweet vastzetten doe je door eerst een tweet te schrijven en te plaatsen, en deze daarna vast je zetten op je tijdlijn.

twitter2
twitter3
twitter4

Facebook
Ook op Facebook heb je de mogelijkheid om een bericht bovenaan je pagina vast te zetten.

facebook1
facebook2

LinkedIn
Op je LinkedIn-profiel heb je de mogelijkheid om een samenvatting (summary) te schrijven. Deze samenvatting staat vrijwel bovenaan je profiel en is dus één van de eerste dingen die profielbezoekers van je zien. In deze samenvatting kun je heel goed linken naar je nieuwsbrief. Het aanpassen van je samenvatting doe je door rechts onder je foto op het pennetje te klikken.

linkedin1
linkedin2

Eventueel kun je in de samenvatting ook een afbeelding met een link naar de aanmeldpagina voor je nieuwsbrief neer zetten. Dit doe je onder het kopje 'Media'.

linkedin3

Manier 5: koppel je MailChimp-account aan je Facebookpagina
Gebruik je (en dat raad ik je echt aan!) MailChimp voor het versturen van je nieuwsbrieven en e-mailcampagnes? Vergeet dan niet om een inschrijfformulier naar je nieuwsbrief te maken en deze ook aan je zakelijke Facebookpagina te koppelen. Dit doe je door in MailChimp rechts bovenin op het pijltje naast je accountnaam te klikken. Vervolgens ga je naar ‘Integrations’ en daarna naar ‘Facebook’. Klik op ‘Sign up’ en selecteer je Facebookaccount. Kies nu welke mailinglist je wilt koppelen, de titel die straks op je Facebookpagina komt te staan (maak die actief en uitnodigend) en of je een inschrijfformulier wilt in de look van MailChimp of in de look van Facebook. Ik raad je de look van MailChimp aan, omdat die er iets professioneler uitziet. Klik op ‘Save’ en na een paar minuten zie je in de linkerbalk van je Facebookpagina de link naar je nieuwsbrief verschijnen.

mailchimp1
Wil je na het lezen van deze tips toch liever geholpen worden met e-mailmarketing? Neem vrijblijvend contact op om de mogelijkheden voor jouw organisatie te bespreken.

Tags: Contentmarketing, Online marketing