Effectief bloggen doe je zo

Met de groeiende populariteit van contentmarketing groeit ook het aantal bedrijven en organisaties dat blogt. Maar hoe doe je dat precies, effectief bloggen? In deze blog deel ik vijf tips met je (inclusief inspirerende voorbeelden), die ik tegenkwam in magazine C en waar ik volledig achter sta.

1. Geen promotie, maar kennisdeling
De vuistregel voor iedere organisatie die zich bezig houdt met bloggen: realiseer je dat het doel van je blog niet commercieel is. Een blog is een goede mogelijkheid om jezelf te laten zien, relevante onderwerpen met je doelgroep te bespreken en kennis te delen. Starbucks heeft daar ‘1912 Pike’ voor opgezet. Op deze blog wordt alles gedeeld wat maar met koffie te maken heeft: van hoe het product wordt gemaakt tot lekkere recepten om thuis uit te proberen. Door middel van dit soort verhalen, animaties en filmpjes wordt ook veel over het bedrijf duidelijk, bijvoorbeeld hoe Starbucks tot zijn verschillende koffiesmaken komt. Zo draagt de blog bij aan de totaalbeleving die het koffiemerk nastreeft.

2. Blogs in alle soorten en maten
Blogs zijn er in alle soorten en maten. Er zijn geen vastomlijnde voorwaarden, een blog moet bij je bedrijf passen. Petra de Boevere runt een slijterij in het Zeeuwse Sluis. Ze blogt over wijn, haar winkel en de wereld om haar heen. Aantal blogs in 2016: 22. Oracle haalt dat aantal in een dag of drie, maar de blogs van deze softwaregigant zijn dan ook verspreid over negentien onderwerpen en worden geschreven door medewerkers van alle afdelingen binnen het bedrijf.

3. Wie is de afzender?
Waar bedrijven als Starbucks en Oracle hebben gekozen voor het bedrijf als afzender van hun blogs, gooit Marriott het over een compleet andere boeg. De 84-jarige eigenaar van de luxe hotelketen blogt regelmatig zelf. Het schijnt dat Marriott - omdat hij nooit heeft leren typen - alles aan zijn afdeling communicatie dicteert. Die zet het vervolgens online. Alle reacties op de blogartikelen worden geprint en aan de oude baas overhandigt, zodat hij eventueel zijn reactie kan geven - die dan weer door de afdeling communicatie online wordt gezet. Overigens kun je er ook heel goed voor kiezen om een ghostwriter (een externe tekstschrijver) blogs uit de naam van de CEO of andere medewerkers te laten schrijven. Iedereen in jouw organisatie kent inspirerende verhalen over het vak, maar niet iedereen krijgt dit ook op papier. Een expert inschakelen om die verhalen over de bühne brengen is dan een goede optie.

4. Je blog als onderdeel van de communicatiemix
In het beste geval is je blog onderdeel van de communicatiemix en zet je het in naast andere communicatiemiddelen. Dit houdt vanzelfsprekend ook in dat je blogartikelen door lezers direct te delen zijn op alle gangbare sociale media. Maar een blog kan ook helpen om een campagne onder de aandacht te brengen. Randstad zet blogs in in het kader van de campagne ‘Worden wie je bent’, waarmee het uitzendbureau mensen wil inspireren om het beste uit zichzelf te halen. Via de eigen media besteedt Randstad met de hashtag #wordenwiejebent aandacht aan de campagne, waarbij de blog als een verzamelplatform voor inspirerende content fungeert.

5. Zorg voor beheer
In tegenstelling tot een website - die statische informatie bevat - wordt een blog pas succesvol door interactie. Dit houdt in dat iedereen op een zo laagdrempelig mogelijke manier op je blogartikelen moet kunnen reageren. En het betekent ook dat je de binnenkomende reacties moet bijhouden. Je kunt hier een plug-in voor Facebook voor gebruiken (zoals bol.com dat doet) of je laat mensen direct op je pagina reageren (zoals Microsoft dat doet).

Tot slot geef ik je graag een laatste tip: bedenk dat het bijhouden van een blog tijd en aandacht vraagt. Kom je er zelf niet aan toe om relevante content voor je blog moet schrijven? Of weet je niet hoe je het schrijven van goede blogartikelen aan moet pakken? Ik help je graag bij het creëren van sterke blogs met zowel oog voor de inhoud als voor SEO. Meer weten? Neem gerust contact op!

Tags: Contentmarketing, Online marketing