Zelf teksten schrijven of een tekstschrijver inschakelen... Welke keuze maak jij?

Het komt nog regelmatig voor: organisaties die zelf hun teksten schrijven en die op het laatste moment bij mij aankloppen om het ‘nog even te laten controleren’. Waarom zij niet meteen een tekstschrijver inschakelen?

  1. Het lijkt goedkoper om zelf teksten te schrijven en die teksten te laten corrigeren, dan meteen een (dure) tekstschrijver in te huren.
  2. De teksten moeten gaan over een vakspecifiek onderwerp waar een tekstschrijver ‘toch geen verstand van heeft’.
  3. Binnen de organisatie heerst het idee dat eigen teksten niet onder zullen doen van die geschreven door een tekstschrijver.

Wat voor reden een organisatie ook heeft om het schrijven van teksten niet meteen uit te besteden, als tekstschrijver vind ik het zonde van de tijd én van het geld. Dat lijkt makkelijk praten, maar een tekstschrijver kan je écht veel opleveren.

1. Achteraf corrigeren is dubbel onvoordelig
Je wilt jouw zelfgeschreven teksten door een tekstschrijver laten nakijken, zodat je zeker weet dat er geen vreemde zinsconstructies of spelfouten in staan. Maar een tekstschrijver is geen spellingschecker. Als ik tekstcorrecties uitvoer kijk ik inderdaad naar spelling en grammatica, maar ook naar de boodschap, de overtuigingskracht, het doel van de tekst, de structuur, ontbrekende tekst, onduidelijke tekst, overbodige tekst en de tone of voice. Je moet dus niet bij mij zijn voor een ‘simpele’ spellingscheck, wel als je een tekstschrijver zoekt die kritisch is en die je wil helpen om met je teksten te scoren. Dit maakt dat achteraf corrigeren dubbel onvoordelig is. Jij hebt veel kostbare tijd besteed aan het schrijven van je teksten (tijd is geld) en betaalt mij vervolgens om er succesvolle teksten van te maken.

2. Teveel kennis is een valkuil
Je hebt veel vakspecifieke kennis; wie kan er dan beter je teksten schrijven dan jijzelf? Fout gedacht. Teveel kennis over een onderwerp hebben is een serieus probleem. Dingen die voor jou vanzelfsprekend zijn, vormen voor je doelgroep misschien wel een struikelblok. En dingen die jij graag extra wilt uitlichten omdat je daar zelf zo enthousiast over bent, zijn voor je lezers in veel gevallen afleidend en onnodig langdradig. Het grote voordeel van een tekstschrijver is dat deze volledig blanco in het onderwerp binnenkomt. Ik denk vanuit jouw doelgroep: wat zou ik willen weten, wat roept bij mij vragen op, wat vind ik bijzonder aan dit product/deze dienst/deze organisatie? Júist met behulp van een tekstschrijver kun je je teksten dus heel sterk op je doelgroep te richten. En júist die teksten leveren je meer leads, klanten en omzet op.

3. Een tekstschrijver heeft meer dan een vlotte pen
Misschien gaat schrijven je goed af en heb je een goed gevoel voor taal. Toch ben ik van mening dat een tekstschrijver jouw teksten beter kan schrijven dan jijzelf. Je moet namelijk de expertise en vaardigheden van een goede tekstschrijver niet vergeten. Zo heb ik in de loop der jaren verschillende trainingen gevolgd in online marketing, content marketing en contentstrategie. Ook volg ik jaarlijks trainingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie en start ik eind 2017 met een opleiding Contentcreatie & Storytelling. En dan is er nog alle kennis die ik heb opgedaan tijdens mijn Bachelor of Communications en tijdens mijn inmiddels bijna twaalf jaar schrijfervaring. Ik kan dus gerust zeggen dat ik meer dan alleen een vlotte pen en een goed gevoel voor taal heb.

Nieuwsgierig geworden? Ik overtuig je graag in de praktijk van wat een tekstschrijver je kan opleveren. Neem gerust contact met mij op!

Tags: Strategie