Hoe haal je de beste verhalen uit je organisatie?

Regelmatig nieuwe en relevante content op je website plaatsen is een perfecte manier om Google én je bezoekers tevreden te houden. Maar misschien is dit voor jou gemakkelijker gezegd dan gedaan. Want, waar schrijf je over? Verhalen vinden in je eigen organisatie, hoe doe je dat? En welke onderwerpen zijn voor jouw doelgroep interessant en relevant? In deze blog deel ik vijf tips waarmee ook jij de beste verhalen uit je organisatie kunt halen.

1. Vind het verhaal
Niet iedere organisatie heeft een aansprekende leider zoals Steve Jobs voor Apple was, maar iedere organisatie heeft wél een goed verhaal. Groot én klein. Wie goed luistert en rondkijkt, vindt namelijk overal mooie verhalen. Dat kan bijvoorbeeld het verhaal zijn van een medewerker die voor ieder probleem altijd snel de juiste oplossingen weet te vinden; een heldenverhaal dus. Of dat kunnen de persoonlijke verhalen van bijzondere leveranciers zijn. Zo vertelt Wijnhandel Vinuno iedere maand het bevlogen verhaal van een wijnboer op de blog. De kunst is niet alleen om bij het bedenken van content out of the box te denken, maar vooral om zeker niet te denken dat mensen ‘het toch niet interessant zouden vinden’. Echt waar: hoe authentieker de verhalen zijn die je vertelt, hoe overtuigender.

2. Begin met het waarom
Het is goed om duidelijk te hebben waar jouw organisatie in gelooft. Daar zitten namelijk ook veel mooie verhalen in. Simon Sinek beschrijft in zijn theorie ‘The Golden Circle’ dat het vooral draait om het waarom. Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. Wanneer alles wat je doet een uiting is van je waarom, ervaren mensen jou als authentiek en dat werkt als een magneet. En nog belangrijker: omdat het vanuit jezelf komt en het iets is waar jouw organisatie écht in gelooft, kost het je ook maar weinig moeite om dit soort verhalen te vertellen. Sinek gebruikt zelf Apple graag als voorbeeld. Apple communiceert niet dat ze de beste telefoons hebben, maar toch stonden sommige mensen vorige week bijna 24 uur in de rij voor de nieuwste iPhone X. Dat komt omdat Apple hun geloof deelt - ‘Think different’ - en daar veel over communiceert. En dat spreekt mensen aan. Andere bedrijven die het naar mijn idee goed begrepen hebben zijn HEMA en IKEA. Beide organisaties hebben een duidelijk waarom: zij willen het dagelijks leven van gewone mensen mooier, leuker en gemakkelijker makenLaat ook je tegenslagen eens zien

3. Laat je tegenslagen zien
Wat ook goed werkt, is vertellen over je tegenslagen. Spannend? Jazeker! Maar juist dit soort echte verhalen zorgen ervoor dat je lezer met je meeleeft. En bovendien: geen succesverhaal zonder enige worsteling. Vertel bijvoorbeeld over de periode dat je begon met je bedrijf. Hoe is het begonnen? En wat was ervoor nodig om doorbraken te realiseren? Wat hielp je op weg? En ook: wat zat er tegen, en hoe heb je dat opgelost? Ik ben sowieso al fan van de content bij Tony Chocolony, maar ook dit hebben ze goed begrepen. In hun ‘Over ons’ vertellen ze uitgebreid over het ontstaan van het bedrijf en laten ze op een visueel aantrekkelijke manier zien welke tegenslagen oprichter Teun van de Keuken heeft overwonnen.

4. Wees onderscheidend
Wat maakt jouw organisatie anders dan anderen? Vertel eens wat jou van ieder ander onderscheidt. Mijn grote voorbeeld hierin is Coolblue. Op de webpagina over hun bedrijfscultuur leggen ze uit wie ze zijn, of nog beter: willen zijn. Ze vertellen over hun ambitie, over waar ze naartoe werken. Dit soort verhalen inspireren, vallen op en blijven hangen.

5. Verhalen zijn overal
Naast de ontstaansgeschiedenis van je organisatie of het verhaal van de oprichters zijn er veel meer verhalen te vinden binnen je organisatie. Wat denk je ervan om iedere maand een andere medewerker zijn of haar verhaal te laten doen? Je medewerkers zijn immers de beste ambassadeurs van je bedrijf. Albert Heijn doet dit ook. Of vraag je klanten om iets over jouw bedrijf te vertellen en maak daar klantcases van. Door de verhalen van de zakelijke klanten van KPN wordt heel duidelijk wat KPN voor organisaties kan betekenen. Bovendien is het altijd beter om anderen te laten vertellen hoe tevreden ze zijn, in plaats van jezelf op de borst te slaan.

Wil je na het lezen van deze blog zelf aan de slag met mooie verhalen uit je organisatie, en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met mij op.

Tags: Contentmarketing